Allmänna villkor
Dessa allmänna villkor (”Allmänna villkor”) gäller för köp av vara som du som konsument köper via Sömnvaror.se (”Hemsidan”) av måbroberg Aktiebolag (”Företaget”). Den version av dessa Allmänna villkor som gäller för din beställning är de som finns tillgängliga på hemsidan vid tiden för din beställning. Genom att använda hemsidan och/eller beställa en vara, godkänner du att följa dessa Allmänna villkor och godkänner vår hantering av dina personuppgifter i enlighet med vår personuppgiftspolicy, läs här: https://www.somnvaror.se/villkor. Försäkra dig om att du har läst och förstått dessa Allmänna villkor och vår Personuppgiftspolicy innan du gör din beställning.
1. Företagsinformation
Bolag Sverige
måbroberg Aktiebolag
Organisationsnummer: 559223-5153
Adress:
måbroberg Aktiebolag
Djursholmsvägen 62
183 52, Täby
Sverige
Telefon: +46 (0)8 123 123 123
Telefontider: 9.00 – 17.00 GMT+1
Email: hej@somnvaror.se
2. Registrera användare
För att handla på hemsidan behöver du registrera dina uppgifter på hemsidan. Det är ditt ansvar att dessa uppgifter är korrekta och uppdaterade. Du ansvarar också för att hålla ditt lösenord hemligt. För att registrera dig på hemsidan måste du vara över 18 år gammal. Genom att registrera dig som användare bekräftar du att du är över 18 år gammal.
Alla personuppgifter som du lämnar till oss eller som vi får del av när du registrerar dig för köp eller besöker vår hemsida kommer att behandlas av Företaget i egenskap av personuppgiftsansvarig. Informationen kommer att användas i syfte att vi vid köp skall kunna fullgöra våra åtaganden gentemot dig, utföra eventuell kreditkontroll, uppmärksamma dig på erbjudanden inom dina personliga intresseområden samt övrigt i marknadsföringssyfte. I detta syfte har vi också behov av att kunna föra över dessa uppgifter till våra samarbetspartners.
Företaget kommer aldrig att låta tredje part använda dina personuppgifter i marknadsföringssyfte.
Du har rätt att efter begäran få ta del av de personuppgifter som finns registrerade om dig. Om de är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta har du rätt att begära att uppgifterna skall rättas eller raderas. Mot bakgrund av den information som Företaget nu lämnat samtycker du, genom att registrera dig, till att Företaget får behandla personuppgifter som rör dig samt till att dessa personuppgifter får överföras till andra bolag etablerade inom och utanför EU i enlighet med vad som framgår ovan, eller vad som i övrigt följer av Dataskyddsförordningen eller motsvarande personuppgiftslagstiftning i respektive land.
När du är registrerad som medlem gäller detta tills vidare. Du kan genom att kontakta oss säga upp ditt medlemskap, varpå vi raderar all information som inte anses nödvändig att spara. Det kostar självklart ingenting att vara medlem hos Företaget.
3. Handla på Hemsidan
Efter beställningen av varan får du en bekräftelse från oss skickad till angiven email. Om vi av någon anledning inte kan skicka din beställning, kommer vi att informera dig om detta snarast möjligt. Beställningar på hemsidan kan inte garanteras förrän betalning är oss tillhanda, din order är skickad och du fått bekräftelse till din email.Varor i din varukorg är inte reserverade till dig och är tillgängliga för andra kunder samtidigt. Vid de tillfällen där det framgår att en vara är reserverad i din varukorg så ska detta dock inte ses som en garanti och varan kan fortfarande säljas till någon annan.
Att varor tillhandahålls på hemsidan vid en viss given tidpunkt, innebär eller är inte en garanti för att dessa varor alltid är tillgängliga. Vi reserverar oss rätten att när som helst sluta sälja en vara. Vi reserverar oss även för att varor kan ha sålt slut även om din order har gått igenom.
4. Priser
Alla priser på hemsidan visas i lokal valuta där det är möjligt och annars i Euro (EUR) eller US Dollar (USD). Betalning accepteras i följande valutor: Svenska kronor (SEK).
Till länder utanför EU:s tull- och momsunion kan tullavgifter tillkomma. Kostnaden för sådana tillkommande avgifter kommer att åläggas dig som beställare. Företaget ansvarar ej för dessa kostnader.
Om du fått en bekräftelse på köpet kan du hävda din rätt att få köpa varan till angivet pris, men bara så länge det inte är uppenbart att priset är felaktigt eller utgör en uppenbar felskrivning och du handlat i så kallad ”ond tro”. Vi är alltså inte bundna till en beställning om du insett eller borde ha insett att det angivna priset är för lågt, och kan komma att avbryta beställningar till följd av detta.
5. Betalning
Vi accepterar följande betalsätt på hemsidan:
– VISA
– MasterCard
– PayPal
– Klarna faktura och konto
– Direktbetalning med internetbank (möjligt endast inom Sverige)
När du betalar din order bekräftar du att du har rätt att använda valt betalsätt.
Kortbetalning (VISA, MasterCard)
Företaget tar inte ut några avgifter när du betalar med ditt konto- eller kreditkort. Observera dock att din bank kan lägga på avgifter. Företaget ansvarar ej för eventuella transaktionsavgifter som tas ut av din bank och vi är ej skyldiga att återbetala dessa. Växlingskursen till din lokala valuta bestäms av din bank. När du betalar en order med kort reserveras ordervärdet och pengarna dras först när ordern är skickad. Alla korttransaktioner sker säkert via Adyen och dina kortuppgifter hanteras säkert och krypterat på Adyens servrar. Företaget har inte tillgång till dina kortuppgifter.
PayPal
Företaget tar inte ut några avgifter när du betalar med PayPal. Observera dock att PayPal kan lägga på avgifter. Företaget ansvarar ej för eventuella transaktionsavgifter som tas ut av PayPal och vi är ej skyldiga att återbetala dessa. När du betalar en order med Paypal så dras beloppet omedelbart. Alla transaktioner sker säkert via PayPal och Adyen. För mer information var god läs PayPal’s fullständiga villkor.
PayPals fullständiga villkor:
https://www.paypal.com/us/webapps/mpp/ua/useragreement-full
Klarna faktura
När du väljer att betala med Klarna faktura godkänner du Klarnas villkor för tjänsten.
Beställningar gjorda med Klarna som betalsätt kan endast levereras till din folkbokföringsadress.
Tjänsten är kostnadsfri.
Klarna konto
När du väljer att betala med Klarna konto godkänner du Klarnas villkor för tjänsten.
Beställningar gjorda med Klarna som betalsätt kan endast levereras till din folkbokföringsadress.
En administrationsavgift om 29 kr i månaden tillkommer på fakturan.
Klarnas fullständiga villkor:
Sverige: https://www.klarna.com/se/villkor/
Direktbetalning med internetbank
När du betalar en order med din internetbank reserveras ordervärdet och pengarna dras först när ordern är skickad.
Alla direktbetalningar sker säkert via Adyen och dina kortuppgifter hanteras säkert och krypterat på Adyens servrar. Sneakersnstuff har inte tillgång till dina kontouppgifter.
Kreditprövning
Företaget förbehåller sig rätten att stoppa leveranser till personer som ej anses vara kreditvärdiga eller som har betalningsanmärkningar. Maxbelopp för köp på faktura är beroende av Klarnas bedömning av din kreditvärdighet.
Avtal med tredje man
För de betalningssätt ovan som är tjänster som tillhandahålls av tredje man (PayPal och Klarna) tar Företaget inget ansvar. För sådana tjänster gäller särskilda villkor. Vi uppmanar dig att läsa sådana villkor noggrant då de utgör ett avtal mellan dig och tredje man.
6. Leverans
Innan du gör din beställning får du information via hemsidan om ungefärlig leveranstid. Beställningar från hemsidan levereras med DHL Service Point. När din order är skickad får du ett email med information om hur din order levereras, hur du kan spåra paketet samt beräknat leveransdatum.
Det är inte möjligt att kombinera frakt för två separata ordrar.
Ej uthämtade/levererade paket
Om du ej hämtar ut ditt paket eller ej är tillgänglig att ta emot paketet enligt utsatt datum returneras det till oss och vi debiterar dig en avgift för frakt och administrativa kostnader. Avgiften för detta uppgår till följande:
Sverige: 300kr
Som kund är du skyldig att hålla dig informerad om status på din leverans. Du kan spåra ditt paket med hjälp av spårningsnumret som du erhåller i din leveransbekräftelse.
7. Returer och byten
Du har 30 dagars öppet köp från och med det datum som du mottagit din beställning. Returer skall meddelas oss eller vara oss tillhanda inom dessa 30 dagar.
För att vi ska kunna godkänna din retur behöver vi först ha sett att varan är i nyskick och förpackning såsom skokartong ej är tejpad eller på annat sätt skadad eller förändrad. I de fall en retur inte godkänns kommer varan att skickas tillbaka till avsändaren.
Tänk på att som kund är det du som ansvarar för att returen levereras till oss om returen har gjorts på eget initiativ. Den förbetalda returfraktsedeln som bifogas med din beställning är endast ett verktyg för att göra returprocessen enklare för dig som kund. Företaget tar under inga omständigheter ansvar för returer förrän de har levererats till vår returavdelning och är i vårt förvar.
Reklamationer
Är det något fel på en vara som du har beställt eller om vi av misstag har skickat fel, så ersätter vi dig givetvis kostnadsfritt med en ny vara om vi har den i lager. Om den inte finns i lager gör vi en retur och ersätter dig alla kostnader (gäller ej eventuella kostnader för tull och moms samt bankavgifter och växlingskostnader).
Vill du reklamera en vara ber vi dig först att kontakta oss på hej@somnvaror.se eller ringa oss på +46 (0)8-123 123 123. Reklamationen ska ske snarast efter det att du upptäckt eller bort upptäcka felet. Du kommer att bli ombedd att skicka bilder på den felaktiga varan för att vi ska kunna bedöma om varan är felaktig eller inte.
Återbetalning
Återbetalning kan endast ske till samma kort/konto som användes vid köpet. Vid betalning med efterkrav eller faktura sker återbetalning till ditt bankkonto som du anger vid retur.
8. Ångerrätt
När du handlar på Sömnvaror.se inom EU så har du ångerrätt på ditt köp i 14 dagar efter att du mottagit din order. För köp i Sverige framgår din ångerrätt av distans- och hemförsäljningslagen (2005:59).
Ångerrätten börjar gälla från den dag då du tar emot varan och för att ångerrätten skall gälla så måste varan vara i väsentligt oförändrat skick och återsändas i sitt originalemballage.
Om du vill utöva ångerrätten så skall du inom 14 dagar från att du mottagit din order meddela oss detta. Det gör du enklast via telefon +46 (0)8-123 123 123, kontaktformuläret eller genom att skicka ett mail till hej@somnvaror.se med rubriken ”Ångerrätt”.
Därefter återsänder du varan/varorna till oss med hjälp av returfraktsedeln som finns bifogad i ditt paket. Varan/varorna ska återsändas utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter att du meddelat oss att du ångrar köpet.
När vi mottagit din retur så skall vi snarast och senast inom 30 dagar genomföra en återbetalning av ditt köp. Det innebär att vi kommer att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig, bland dem också leveranskostnader (dock ersätts inte extra leveranskostnader till följd av att du valt något annat leveranssätt än den billigaste standardleverans vi erbjuder).
Tänk på att inte tejpa eller sätta returlappen direkt på skokartongen. Återanvänd gärna emballaget som varan levererades i.
Vill du fördjupa dig i vad som gäller för dig som konsument i Sverige så hittar du alla villkor i Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59).
9. Avvikelser
Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar och vi kan inte garantera att alla bilder exakt återger varans verkliga utseende. Hur färgen i bilder återges kan bero på vilken typ av bildskärm du har och vilka inställningar den har.
Företaget förbehåller sig också rätten att annullera en order med varor som har fått ett oskäligt pris pga. felskrivning eller som har ett felaktigt lagersaldo.
Vi förbehåller oss rätten att åberopa force majeure i situationer då vi är förhindrade att leverera varan/varorna på grund av omständigheter som ligger utanför vår eller våra leverantörers kontroll (exempelvis vid händelse av krig, extrema väderförhållanden, ström- eller nätverksavbrott, arbetsstrejk eller blockad). I sådana situationer ska vi ha rätt att skjuta upp fullgörelsen av leveransen. Vi kommer att meddela dig via email om hindret direkt och hur det påverkar möjligheten att prestera enligt avtalet. Om sådant meddelande inte ges inom skälig tid efter det att vi fick kännedom om eller borde ha fått kännedom om hindret, är vi skyldiga att utge ersättning för den skada som du kunde ha undvikit om meddelandet lämnats i rätt tid.
10. Immateriella rättigheter
Hemsidan ägs exklusivt och med obegränsad förfoganderätt av Företaget.
De immateriella rättigheter, såsom varumärken, design och upphovsrätt som förekommer på hemsidan, tillhör Företaget och/eller Företagets samarbetspartners och får inte användas i kommersiellt syfte utan föregående skriftligt samtycke från Företaget. All användning av Företaget eller dess innehåll, inkluderat kopiering eller lagring av sådant innehåll, oavsett om det avser innehåll i dess helhet eller delar därav, är förbjudet utan föregående skriftligt samtycke från Företaget, förutom om användningen är för ditt eget personliga, icke kommersiella bruk.
Ingenting i dessa Allmänna villkor ska utgöra en överlåtelse, överföring eller vidarelicensiering av några immateriella rättigheter eller andra rättigheter till hemsidan och/eller innehållet på hemsidan.
11. Dina rättigheter och integritet
Rätten att få tillgång till dina uppgifter
Du har rätt att veta om Företaget behandlar dina personuppgifter och om så är fallet kan du begära tillgång till dessa.
Rätten att korrigera dina uppgifter
Du har rätt att begära att dina personuppgifter korrigeras om uppgifterna inte är korrekta.
En del av denna information kan korrigeras direkt på hemsidan.
Rätten att få uppgifter borttagna och bli bortglömd
Du kan i vissa fall begära att dina personuppgifter tas bort. Det gäller till exempel om uppgifterna inte längre är nödvändiga för det syfte som de har samlats in eller om du gör invändningar mot en behandling baserad på legitimt intresse, och din anledning till invändning överväger det legitima intresset.
Tänk på att vi kan avslå din begäran om det finns lagliga skyldigheter som begränsar oss från att ta bort dina uppgifter.
Om du tror att dina personuppgifter inte är korrekta kan du begära begränsning av behandlingen tills informationens riktighet har verifierats.
Behandlingen kommer också att begränsas om vi inte längre behöver uppgifterna eller om behandlingen har varit olaglig, men du motsätter dig att personuppgifterna raderas.
Rätten att flytta dina uppgifter
Du har rätt att erhålla de personuppgifter du har tillhandahållit oss i ett strukturerat, vanligt använt och maskinläsbart format och har rätt att överföra dessa uppgifter till en annan personuppgiftsansvarig.
Rätten att invända
Du har rätt att invända mot behandling av dina personuppgifter om behandlingen av dessa är baserad på ett legitimt intresse, och din anledning till invändning överväger det legitima intresset. Du har också rätt att invända mot alla former av direktmarknadsföring.
Cookies
Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse på hemsidan och för marknadsföringsändamål. För att förhindra att cookies finns på din enhet kan du ändra webbläsarinställningarna.
YourOnlineChoices.eu är ett bra hjälpmedel som hanteras av European Interactive Digital Advertising Alliance (EDAA) för att hjälpa dig att kontrollera dina online-beteende-annonseringspreferenser.
Kontakt
För att kontakta oss gällande vår behandling av dina personuppgifter kan du maila oss på privat@somnvaror.se. Läs också hela vår integritetspolicy här https://www.somnvaror.se/villkor.
12. Övrigt
Kontakt
Våra kontaktuppgifter hittar du under avdelningen ”Kontakta oss” på våra kundtjänstsidor.
Ändringar
Vi förbehåller oss rätten att ändra de Allmänna villkor som återfinns på hemsidan från tid till annan, men det är de Allmänna villkoren som gäller vid tiden för din beställning som gäller för dig. Framtida ändringar i våra Allmänna villkor kommer endast att meddelas på den här sidan och det är din skyldighet att hålla dig uppdaterad på dessa villkor.
Skulle någon bestämmelse i dessa Allmänna villkor (eller del därav) vara ogiltig, ska bestämmelsen anses struken och övriga bestämmelser i Allmänna villkoren ska fortsätta att gälla.
Tvingade konsumenträttsliga lagar och regler
Konsumenter har särskilda rättigheter enligt tvingade konsumenträttsliga lagar och regler. måbroberg Aktiebolag avser inte att genom dessa Allmänna villkor begränsa eller förändra dessa rättigheter. Vi avser inte heller att ålägga dig ett större ansvar än vad du har enligt tvingade konsumenträttsliga lagar och regler.
Tvist
Tvist ska i första hand försöka lösas genom överenskommelse mellan oss. Om sådan överenskommelse inte är möjlig ska tvisten behandlas i allmän domstol enligt svensk rätt.
Du kan även vända dig till Allmänna reklamationsnämnden för att få denna tvist prövad, Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se. Vi medverkar i tvistlösningsförandet.
Dessutom kan du vända dig till EU-kommissionen http://ec.europa.eu/odr.
Om du har en tvist avseende tjänster som tillhandahålls av tredje man via våra webbplatser ska du hålla oss skadeslösa från alla typer av krav och skador (direkta och indirekta), kända eller okända som uppkommer med anledning av sådana tvister.
Senast uppdaterad: Oktober 2020